Spring naar inhoud

Veerkracht

juni 1, 2012

Je kent dat wel. Maak je net een project succesvol af. Trots als een pauw op je team en je projectresultaat. Natuurlijk weer te bescheiden met vieren, maar wat een prestatie. Al dat harde werken van je toegewijde team wordt eindelijk beloond… en dan…

……komt er toch nog een nare verassing. Iets toch niet in orde. Met de nasmaak van de champagne nog in de mond, wordt het topprioriteit om het project alsnog opnieuw op te pakken.

Ik geef het je te doen. Alsof je net een marathon gelopen hebt, en voordat je goed en wel hersteld bent, mag je weer vol aan de bak voor een nieuwe onbekende afstand.
Kun je meteen weer alles geven? Of heb je tijd nodig om deze tegenvaller te verwerken? Voelt het als een blunder dat er toch nog een konijn uit de hoed komt? En is dat erg?

Natuurlijk, je kunt in legio wijze boeken lezen dat blunderen of falen erbij hoort. Wijze quotes zat van slimmeriken die zelfs beweren dat de garantie van succes in falen ligt verborgen:

• ‘Vaak blunderen zorgt voor sneller slagen – David Kelley, oprichter van IDEO’
• ‘Faal, faal nog een keer, faal beter – Samuel Beckett, nobelprijswinnaar voor de literatuur’
• ‘Succes is je door blunder na blunder heen slaan zonder je enthousiasme kwijt te raken – Winton Churchill’
• ‘Ik heb meer dan negenduizend keer misgegooid. Ik heb bijna driehonderd wedstrijden verloren. Zesentwintig keer moest ik de beslissende worp maken, en verknalde ik het. Ik heb keer op keer gefaald in mijn leven. En daarom ben ik een succes geworden – Michael Jordan.

OK, dus blunderen is niet erg. Weten we natuurlijk ook wel. Het is gewoon nodig om iets te kunnen bereiken. Volgens Tom Peters, schrijver van ‘de kleine grote dingen – 163 manieren om je resultaat te verbeteren’, zou je blunders zelfs moeten vieren. Weer champagne!

Ik vind het een interessante benadering en ben het er nog mee eens ook, maar een ander hoofdstuk in zijn boek intrigeert me op het moment nog meer: Veerkracht.

Want dat is wat ons projectteam nu laat zien. Niks gemopper over de huidige situatie, maar zonder enige zichtbare of voelbare aarzeling meteen in hun kracht vol aan de slag. Respect!
Volgens Tom Peters hebben veerkrachtige mensen onder andere de volgende aantoonbare eigenschappen:
• Innerlijke rust
• Veel zelfkennis
• Houden van redelijk beheerste chaos (genieten van problemen, komen dan tot leven)
• Stralen energie uit
• Kunnen moeiteloos met heel veel mensen omgaan
• Hebben gevoel voor humor
• Staan bekend om hun integriteit
• Zijn hard (kunnen moeilijke beslissingen nemen)
• Kunnen buiten gebaande paden denken, maar blijven wel praktisch

Als ik dat rijtje op ons team projecteer, hebben we een 100% score. Geen wonder dat het een team is om trots op te zijn.
Natuurlijk hebben blunderen en veerkracht met elkaar te maken. Zonder veerkracht neem je geen risico, maak je dus geen blunders en leer/creëer je ook niets.
Misschien is het wel de meest belangrijke factor voor succesvolle innovatie. Het kan zo in het wervingsprofiel als we binnenkort gaan uitbreiden in onze innovatiegroep!

Ondertussen dienen de eerste lichtpuntjes zich al weer aan. Hulde voor de mannen die er zonder twijfel voor zorgen dat de geest weer snel in de fles is. Binnenkort zullen ze welverdiend hun successen weer vieren. Leuk om te zien dat het te verklaren valt waarom dit team zo goed presteert. Nog veel fantastischer om er mee te mogen werken. Ik ben een geluksvogel…

From → Uncategorized

Geef een reactie

Plaats een reactie