Skip to content

MotoGP en innovatie

april 9, 2012

Het was dit weekend dan eindelijk weer zover. De MotoGP ging van start. De eerste race op het stoffige circuit van Qatar met de nieuwe 1000cc viertakten en ik zit voor de plank (vroeger buis).

Als R&D’er ben ik natuurlijk fan van de MotoGP. Het is immers een wedstrijdje tussen prototypes. De machines zijn experimenteel en niet verkoopvrij. Er wordt continu doorontwikkeld om tot de beste, snelste machine te komen en hiermee de concurrentie te verslaan.

Een race team is eigenlijk een ontwikkelteam. De coureur is degene die het maximale uit de machine moet halen en de races moet winnen. Monteurs passen de machine aan en stellen de motor af om optimaal te kunnen presteren op het circuit. Samen met de teammanager analyseren monteurs en coureur de stroom aan data die verkregen wordt in testsessies en trainingen. Snelheden, hellingshoeken, toerentallen, rondetijden worden bekeken. Hiermee worden aanpassingen aan vering, mapping, versnellingsbak, banden, etc. doorgevoerd om sneller rond te kunnen gaan.

Deze data zijn heel belangrijk om de performance te kunnen optimaliseren. Het talent en vakmanschap van de coureur alleen zijn niet genoeg.

Dit zien we ook in onze prototype testtrajecten in ons werk. Met het vakmanschap van de R&D’er of technoloog (de coureur) krijgen we een proto goed aan het werken. Echter, om de performance optimaal te krijgen moeten we gaan meten. Veel meten. Wij meten pickups, aantal skinpatches aan varkensschouders, restjes vlees aan uitgebeende botten, Calcium gehalten van structuurvlees, gewicht van zwoerd per m2, etc . etc.. Iedere ontwikkeling heeft zijn eigen performance getallen waarmee de machine verder ontwikkeld wordt. Eén ding hebben ze gemeen: de R&D’ers in kwestie hebben er geen hobby in deze data te verzamelen. Het is saai en tijdrovend. Toch doen we het: het is noodzakelijk om goede produkten te kunnen ontwikkelen. Zonder de data geen goed resultaat. Met behulp van de data kan het team de machine verbeteren. Vervolgens weer testen / meten enzovoort. Deze iteratieve slagen zijn dus de testrondjes in de training voor de race.

In de MotoGP is het belang van data overduidelijk. Valentino Rossi zou zonder zijn crew chef Jerry Burgess en diens data lang niet zo succesvol zijn. Niet voor niets verhuist Jerry mee als Valentino van team switcht. Rossi’s team heeft dit jaar trouwens als nooit tevoren een uitdaging voor de boeg. Zou hij dit jaar de Italiaanse droom kunnen waarmaken (een Italiaanse coureur wereldkampioen op een Italiaanse motor)? Zijn Ducati haalt 340 km per uur met zijn 250 pk, maar de concurrentie was in de trainingen veel sneller…

Ondertussen zit de eerste GP race van 2012 er weer op. Prachtig gevecht tussen Lorenzo en Stoner. Rossi kwam er niet aan te pas; hij werd 10e. Er nog wel wat data geanalyseerd moeten worden voordat de Ducati van Rossi een kanshebber voor het kampioenschap wordt…

Net als Rossi’s team hebben wij ook nog talloze meetsessies voor de boeg om onze prototypes tot succesvolle machines te kunnen maken. Dat is zeker een overeenkomst met de motorraces. Wel moet ik bekennen dat ze de successen in de MotoGP een stuk uitbundiger vieren. Binnenkort champagne als we in een vergelijkende test een concurrent machine verslaan?

Advertenties

From → Uncategorized

One Comment
  1. Rob Spee permalink

    Zou mooi zijn als jullie over de zelfde budgetten zouden kunnen beschikken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: