Skip to content

Pretotyping

februari 25, 2012

Het moet ergens in ’98 geweest zijn. Ik zit na afloop van een whisky proeverij nog een beetje na te nippen en te filosoferen met een vriend.
Ik heb ’t er niks op, zegt hij. Die Betuwelijn gaat er toch echt van komen. Het is maar de vraag of het ooit geld op gaat leveren, en ik betaal dubbel. Behalve mijn belastinggeld betaal ik ook nog een stuk van mijn huis dat minder waard gaat worden, legt hij uit. Hij zou wel eens gelijk kunnen hebben. Als je in Valburg woont, gaat die trein nog net niet door je achtertuin, en da’s voor de waarde van je huis natuurlijk minder…
Maar ja, wat doe je ertegen? Aansluiten bij een actiegroep? Moet je dan wel vrij voor nemen… Kan dat niet anders?
Het duurde niet lang of we hadden de oplossing. Zo simpel: we huren de activisten gewoon in! Is best wat geld waard, en je kunt zelf gewoon blijven werken en bij de kachel zitten…
Maar waar en hoe regel je zoiets? Snel besloten we zelf een uitzendburo voor activisten op te gaan zetten. We onderscheidden 3 types activisten: de reguliere activist voor een goed prijsje, de knokker voor het spektakel en de woordvoerder die keurig standpunten voor de media kan verwoorden. Klinkt goed, toch? We zien zelfs een rol voor een grimeur, omdat anders de woordvoerder wel erg veel opvalt in wekelijkse optredens voor diverse doelen….

Kilnkt als een goed innovatief idee, maar van de uitvoering is (door ons in ieder geval) nooit iets gekomen. Hoe weet je eigenlijk dat een idee voor een nieuw product wel eens een schot in de roos zou kunnen zijn?

Volgens Alberto Savoia is de score van het aantal succesvolle innovaties niet best. Hij beweert dat de meeste nieuwe producten, ook als die goed gemaakt zijn, gedoemd zijn te mislukken. Hij legt in zijn boek ‘Pretotype it’ uit dat het veel belangrijker is de juiste dingen te maken (doing the right it), dan de dingen juist te doen (doing it right).
Hoe doe je dat dan, de juiste dingen ontwikkelen?
Naast (of zelfs in plaats van) de gebruikelijke antwoorden als marktonderzoek, business cases etc., komt Savoia met een mooie pragmatische aanpak: Pretotyping.

Een pretotype is een product dat al ‘bestaat’ voordat het echt ontwikkeld is. Het is een product dat niet echt werkt, maar al wel een goede voorstelling geeft van het uiteindelijke product.
Savoia geeft onder andere het voorbeeld van Palm, waarbij de uitvinder van de PDA een houten plankje met een sticker beplakte en dit als een PDA ging gebruiken. Hij maakte afspraken met collega’s gedurende twee weken, en voerde deze op zijn houten PDA in. Na twee weken had hij voldoende feedback en vertrouwen dat dit product echt de moeite waard was om te gaan ontwikkelen.
Het is een mooie methode om met hele lage kosten een identificatie te doen van een nog niet bestaand product. Zonder zo’n pretotype is het toch lastig om de functie en meerwaarde uit te leggen. Een uitvinder komt nu eenmaal op ideeën die een niet-uitvinder niet zomaar snapt…

Naast het beter kunnen communiceren van wat het nieuwe product precies is, kan met een pretotype ook gesimuleerd worden hoe de uitvinding werkt.
Zo heeft IBM een spraakherkenning programma als pretotype getest bij een grote groep managers. Deze managers zagen de spraakherkenning helemaal zitten en hadden er zeker tienduizenden dollars voor over. Ze mochten een dag met het pretotype testen, waarbij het gesproken woord van de manager supersnel door een typiste (in een andere kamer) op het scherm werd weergegeven. De managers dachten dat de software dit deed, en wisten niets van de typiste.. In een dag testen werd zonder enige programmeer activiteit duidelijk wat de waarde van deze uitvinding was. Zie voor een pleidooi voor Pretotyping en de resultaten van het IBM experiment de film ‘Pretotype it’ van Savoia: http://bit.ly/w5S9uJ

Dit hadden we met ons idee voor het uitzendburo voor activisten ook kunnen doen. Kan nog steeds. Plaats wat wervende teksten op social media en verwijs naar een website die je door je handige neefje in elkaar laat sleutelen. Met weinig kosten krijg je al snel een idee van de marktwaarde. Natuurlijk kun je gewoon opdrachten aannemen als de respons goed is. Savoia is ook pas zijn boek gaan schrijven nadat hij hiervoor voldoende bestellingen op internet had ontvangen….

Advertenties

From → Uncategorized

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: