Skip to content

Aandacht voor Neeltje Jans

januari 28, 2012

Het is windkracht 7 als we de expositieruimte van Neeltje Jans binnenlopen. We zijn toch in de buurt, en met dit weer is een bezoek aan de stormvloedkering een prima besteding van een vakantiedag.
Met films, schaalmodellen en foto’s wordt keurig uitgelegd hoe dit unieke bouwwerk in de wereld tot stand gekomen is.
Langzaam begin ik mijn lage verwachtingen bij te stellen. Dit is inderdaad een indrukwekkend bouwwerk waar Nederland trots op mag zijn. Alleen al het feit dat het hele ding niet in de bodem van de Oosterschelde is verankerd, maar gewoon ‘los op het zand staat’! Hiervoor is de zeebodem ingeklonken door gigantische trilnaalden in het zand te steken. Vervolgens is de bodem vlak gemaakt en is een mega-vloermat neergelegd. Het bouwen kon beginnen….

Hoezeer ik deze keer ook onder de indruk ben van dit wereldwonder, ik verbaas me eigenlijk nog meer over het feit dat ik dit allemaal voor het eerst leer.
Toen de regering Den Uyl in 1974 het besluit nam om de bouw goed te keuren, woonde ik in Tilburg. Echter toen de bouw in 1977 begon woonde ik er vlakbij, in Middelburg. Hier woonde ik tot 1987 (ik verhuisde terug naar Brabant om de student te gaan uithangen), zo ongeveer toen de bouw voltooid was en de opening van de stormvloedkering wereldnieuws was.
Ongelooflijk. Ik zat er met mijn neus bovenop en ik heb er maar nauwelijks wat van meegekregen. De kranten stonden er ongetwijfeld vol van. De middelbare school zal er best een boel aandacht aan hebben gegeven. Blijkbaar had ik mijn aandacht gericht op andere dingen. ‘Brommers kiekn’ ofzo.


In de tentoonstelling over de watersnoodramp in 1953 was het al niet anders. Ik kan me nog levendig herinneren dat mijn oma zo in de piepzak zat als het een beetje waaide. Ze zat zich zorgen te maken in Tilburg, terwijl wij in Middelburg die bezorgdheid maar overdreven vonden…
Gek eigenlijk dat ik me hier ook niet echt in had verdiept. Nu maakt het flinke indruk. Geluidsfragmenten met hartverscheurende verhalen in een accent wat ik me van de middelbare school herinner. En ik hoor het weer voor het eerst. Nog een slachtoffer van mijn aandacht voor brommers waarschijnlijk…

Terug bij de bouwwerk expositie begint me nog iets anders op te vallen. Wat een uitputtende informatiestroom van bouwkundige details is dit eigenlijk. Er wordt uitgelegd hoeveel beton er is gebruikt, hoe het gestort is. Waar de rotsen vandaan kwamen die de dam op zijn plek houden, wat de maten en vermogens van de schepen zijn die de pilaren op hun plek brachten, hoe de bewapening in de pijlers is aangebracht, enzovoort enzovoort.

Ik begin een super interessant aspect te missen.
Hoe is dit project gerund?

Dit moet een gigantische klus geweest zijn. Er waren een heleboel aannemers betrokken, maar tegelijkertijd even zoveel wetenschappers. Laat die maar eens jarenlang samenwerken…
Er gingen twee regeringstermijnen met lobbyen overheen voordat een besluit tot bouwen genomen werd. Er waren milieu organisaties met een tegenoffensief bezig om de Oosterschelde open te houden. Zelfs het logistieke aspect van het beton en de rotsen uit Duitsland en Italië is al een project op zich….

Tegenwoordig zijn projecten mijn dagelijkse bezigheid. Zowel de inhoudelijke uitvoering als de omgeving van een project managen levert zo haar uitdagingen, weet ik inmiddels. Maar vergeleken bij Neeltje Jans zijn mijn projecten natuurlijk kinderspel. Dat maakt de projectaanpak en –organisatie van de stormvloedkering nu extra interessant voor mij.
Zo keken de mensen van Neeltje Jans niet naar dit vierde wereldwonder. Over de projectaanpak kan ik nagenoeg geen informatie vinden op de mooie expositie.

Blijkbaar hadden ze hun aandacht gericht op andere dingen. Weg- en waterbouw zo te zien, oma. En geen brommers kiekn, dus slaap zacht….

From → Uncategorized

Geef een reactie

Geef een reactie

